Als kleine, middelgrote of grote organisatie koopt u regelmatig in. U gebruikt (veel?) eenvoudige dagelijkse kantoorzaken zoals printpapier, toner, plakband en pennen maar ook koffie, soep en melkpoeder. En denkt u ook eens aan toiletpapier, handdoekjes en zeep.
Waarschijnlijk koopt u in bij een vaste partij, al dan niet online. Uw totale kosten lopen al snel op. Daarom heeft u (in het betere geval) prijsafspraken gemaakt waardoor u minder betaalt dan de reguliere klant.
Maar… wist u dat de kans groot is dat u nog steeds teveel betaalt?
In de meeste gevallen is het zo dat u, naar mate u meer inkoopt, meer korting krijgt en dus minder kosten per artikel maakt. Mits… ja, mits u dit juist heeft uit-onderhandeld en bij de juiste partij! Het uit-onderhandelen is een spel waarvan je zelden weet of je het goed gespeeld hebt. Immers u heeft korting bedongen… maar was het de hoogst haalbare korting?
Inkopen… het is ook niet uw corebusiness. U neemt het uiteindelijk vaak zoals u het krijgt. Maar ondertussen kan het wel goedkoper. Ja…vaak zelfs VEEL goedkoper!
Het geheim is: collectief inkopen!
7 collectieve inkoop tips:
- Breng eerst in kaart wat de totale inkopen binnen uw eigen organisatie zijn en waar de inkopen zoal worden gedaan, door wie en tegen welke prijs.
- Cluster deze inkoop. Zorg ervoor dat u centraal inkopen doet voor uw gehele organisatie (alle vestigingen) en per soort artikel bij één leverancier (er kan best vanuit meerdere locaties door verschillende personen worden besteld maar zorg ervoor dat alle inkopen onder bv. hetzelfde klantnr. vallen).
- Cluster de factuurstromen en stop met “los” in te kopen. Dat scheelt niet alleen veel tijd (en dus geld) in uw boekhouding (geen bonnetjes meer inboeken) maar het geeft u ook beter inzicht in uw inkopen waardoor onderhandelen met leveranciers makkelijker wordt.
- Zorg voor een logische opbouw van uw rekeningnamen in de boekhouding. Dus niet inboeken op rekeningnaam “veiligheid” (brandblusmaterialen, beveiliging, alarm etc) maar wegboeken onder “beveiliging-brandblusmaterialen” en “beveiliging-alarminstallaties” etc.. Hiermee kunt u veel sneller en beter gespecificeerd achterhalen hoe uw inkoop is opgebouwd (en bij welke partijen u wat doet).
- Zodra u uw afname in kaart hebt bedingt u op basis van de organisatie-brede inkoopvolumes betere prijzen bij uw leverancier, of elders.
- Onderzoek of u met meerdere organisaties uw inkoop kunt bundelen en zo nog betere prijzen kunt bedingen.
- Sluit u aan bij een reeds bestaand inkoop collectief (lekker makkelijk!).
Succes!
Profiteer direct van collectieve inkoop: [mt_button url=”https://marcelvandenbergh.nl/aansluiten-bij-ons-inkoopcollectief/” style=”standard” size=”medium” type=”round” target=”_self” icon=””] JA ik wil collectief inkopen! [/mt_button]
Wilt u nog meer besparen? Download onze pdf flyer “de facilitaire scan”.
Zie ook: “Besparen: de facilitaire scan”
Zie ook: “defacilitairecooperatie.nl”
MVDB – Marcel van den Bergh